A „Milyen a jó rendszergazda?” kérdésnek a megválaszolása nem egyszerű és talán nincs is jó általános válasz.
Azt kell megvizsgálnunk, hogy kinek a szemszögéből nézzük a kérdést:
– A felhasználó?
– A cégvezető?
– A Rendszergazda?
Nos nézzük sorban.
A felhasználó:
A felhasználónak egy olyan univerzális ember kell, mint a Ponyvaregényből Wolf a problémamegoldó, aki minden helyzetben tudja a tuti megoldást.
Felhasználóként elsősorban azt várjuk el egy rendszergazdától, hogy a felmerülő problémákat gyorsan szakszerűen és tartósan oldja meg.
Emberileg legyen türelmes, mint egy ügyfélszolgálatos, szakmailag felkészült, jó problémamegoldó, tudjon jól kommunikálni a felhasználóval, értse meg a problémát, tehát beszéljen a felhasználó nyelvén és a megoldást a felhasználó is értse meg a maga szintjén.
A felhasználónak nem magyarázat kell, hanem a rendszerek stabil működése.
A cégvezető:
A cégvezető egyben felhasználó is, de ezen felül rengeteg további kritériumnak kell megfelelnie a számára jó rendszergazdának.
Az egész céges rendszert át kell látnia, amit stabilan, nagy rendelkezésre állással üzemeltet, az esetleges rendszer hibákat inkább megelőzi, természetesen a cég működési idején kívül végzi el a felmerülő karbantartásokat.
Támogatni tudja a cég informatikai fejlesztését úgy, hogy az IT rendszerek fejlesztésében beszerzésben aktívan részt vesz, tanácsokat ad, tervez és egyfajta irányt is mutat egy ideálisan működő rendszer felé.
És végül milyen a jó rendszergazda a rendszergazda szemével?
Az ide – oda ugráló rendszergazda nem jó választás! Ha egy rendszergazdának egyfolytában kérdésekre kell válaszolnia és ugyanazokat a problémákat orvosolnia, akkor egyrészt a dokumentáció hiányos, másrészt a rendszer nem megfelelő, amin ő láthatóan nem tud érdemben javítani.
A jó rendszergazda igyekszik kideríteni a válaszokat azokra a kérdésekre, amelyekre nem tud válaszolni. Nem engedi meg magának a hibát, és akkor elégedett, ha tökéletes munkát végez. Nem halogatja a katasztrófát, hanem megelőzi és élvezi a nyugalmat, ami ezek után következik.
Annak ellenére, hogy egészséges kétkedéssel fogadja az új megoldásokat, szeret képben lenni a szakmája újdonságaival, és szereti megismerni, kipróbálni őket. Nem elégszik meg azzal, hogy a már megismert módszereket alkalmazza egy adott feladatnál, hanem a legjobb megoldást keresi.
Szakmájában és fő szakterületén naprakész információkkal rendelkezik és szeret tanulni.
Ahogy a fenti nézőpontokból is láthatjuk, korántsem egyszerű meghatározni, hogy milyen a jó rendszergazda, ám az tanulságként levonhatjuk, hogy a rendszergazdának legalább annyira kell értenie az emberekhez, mint a technikához.